ΥΠΟΜΝΗΜΑ προς ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ που κατατέθηκε μετά τη συνάντηση με το Δ.Σ. του Σ.Δ.Υ.Θ.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Προς κ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ , ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Ο Σύλλογος Δικαστικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης με την ανάληψη των καθηκόντων σας, σας είχε αποστείλει αναλυτική αναφορά των προβλημάτων μας, των αιτημάτων μας, των προτάσεων μας. Δυστυχώς τα προβλήματα μας αντί να λύνονται, οξύνονται.

  1. Η θεσμική και η «οικονομική» αντιμετώπιση των δικαστικών υπαλλήλων, των συμπαραστατών του τρίτου πυλώνα της δημοκρατικής λειτουργίας, επιτέλους πρέπει να αποκατασταθεί. Όλες οι κινήσεις του Υπουργείου υπόσχονται πάντοτε προς αυτή την κατεύθυνση χωρίς όμως απτά αποτελέσματα.   Από το 2011 και για πάνω από μια δεκαετία, οι αποδοχές των Δικαστικών Υπαλλήλων, παραμένουν καθηλωμένες στα επίπεδα που διαμόρφωσε το «σοκ και δέος» από την εφαρμογή του πρώτου μνημονίου, με την «αυθαίρετη κατάργηση» του επιδόματος «Ειδικών Συνθηκών» και την  πλήρη κατάργηση των δώρων και επιδομάτων αδείας και επιπλέον με απλήρωτες χιλιάδες ώρες υπερωριακής απασχόλησης, που τείνουν πλέον να αμείβονται «ως φιλοδώρημα».

Το βασικό μας αίτημα, η δίκαιη αμοιβή του δικαστικού υπαλλήλου εξακολουθεί να παραμένει ανεκπλήρωτο. Οι ώρες υπερωριών που αναγνωρίζονται υπέρ του δικαστικού υπαλλήλου, κατά μέσo όρο 15 ώρες το  εξάμηνο, είναι προφανώς και  καταφανώς άδικες. Ο μισθός του δικαστικού υπαλλήλου πλέον δεν φτάνει να καλύψει στοιχειώδεις ανάγκες, επομένως πώς είναι δυνατό να του ζητείται να παρακινηθεί για την κατάκτηση στόχων που έχουν να κάνουν με την επιτάχυνση της δικαιοσύνης, με την ποιοτική απονομή της δικαιοσύνης, με την επιμόρφωσή του; Το επάγγελμα του δικαστικού υπαλλήλου έχει καταστεί μη ελκυστικό κι αυτό γνωρίζουμε όλοι ότι οφείλεται στον μεγάλο φόρτο εργασίας  που δεν αμείβεται. Θέλουμε οικονομική αναβάθμιση με αύξηση μισθού, δώρα Χριστουγέννων -Πάσχα και επίδομα αδείας που αφορά βέβαια όλους του υπαλλήλους του Δημοσίου αλλά το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα έπρεπε ήδη,

  • να έχει καταφέρει την καθιέρωση του ανώτατου όριού των υπερωριών, δηλαδή 20 ώρες το μήνα σε κάθε Δικαστικό Υπάλληλο.
  • να πληρώνει την εργασία των Σαββάτων και αργιών.
  • να έχει πιέσει για την επαναθεσμοθέτηση του επιδόματος ειδικών συνθηκών.
  1. Σχετικά με το Σύστημα ανταμοιβής δικαστικών υπαλλήλων. Οι δικαστικοί υπάλληλοι είναι υποχρεωμένοι να εκτελούν τις υπηρεσίες τους σε στενά χρονικά περιθώρια, ορισμένα από τον νόμο, εύκολα αποδεδειγμένα από τη ροή εργασιών μέσω του πληροφοριακού συστήματος ‘Σόλων’, – η εργασία τους είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτή των δικαστών, ανακριτών , εισαγγελέων, ως εκ τούτου δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για επίτευξη στόχων από μέρους των δικαστικών υπαλλήλων. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να εφαρμοστούν στην εργασία μας η ποσοτικοποίηση και τα επιχειρηματικά κριτήρια, καθώς οι δικαστικοί υπάλληλοι εργαζόμαστε σε ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες, εκτός ωραρίου και σε μη εργάσιμες ημέρες, τηρώντας κατά την εκπλήρωση των υπηρεσιακών μας καθηκόντων αυστηρά χρονοδιαγράμματα και ανελαστικές προθεσμίες, όπως ορίζει η νομοθεσία.

Διεκδικούμε τα διαθέσιμα κονδύλια να δοθούν ισότιμα σε όλους τους δικαστικούς υπαλλήλους. Δεν αποδεχόμαστε τη λογική του «διαίρει και βασίλευε».

  1. Οι δικαστικοί υπάλληλοι που υπηρετούν στα Δικαστήρια της χώρας έχουν φτάσει στα όρια των σωματικών και ψυχικών τους αντοχών. Οι κενές οργανικές θέσεις στη Θεσσαλονίκη ξεπερνούν το ποσοστό του 34% ενός πρόσφατα επικυρωμένου οργανογράμματος. Από το 2017 και για 5,5 χρόνια, δεν έχει γίνει καμία προκήρυξη πρόσληψης προσωπικού στα Δικαστήρια, ενώ και οι ίδιοι οι διαγωνισμοί του 2017, έχουν βαλτώσει και ανακυκλώνεται ένα αδιέξοδο αναπληρώσεων και μη αποδοχής του διορισμού από τους επιλαχόντες.  Επιτακτική ανάγκη η πρόσληψη δικαστικών υπαλλήλων, γιατί οι όποιες άλλες λύσεις λχ μέσω των αποσπάσεων, των μετακινήσεων και των ασκούμενων δικηγόρων, απλά επιτείνουν το πρόβλημα.  Αίτημα μας η προκήρυξη ειδικού διαγωνισμού όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων.
  2. Ένα από τα πάγια αιτήματα μας είναι η επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων. Η Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων καλύπτει  την ανάγκη αυτή και ο Σύλλογός μας δεν διαφωνεί με την ίδρυσή της. Όμως θα πρέπει να αποσυνδεθεί η ίδρυση της Σχολής από τον άμεσο διορισμό δικαστικών υπαλλήλων, το οποίο αιτούμαστε. Πρέπει να καταστεί σαφές ότι η αναγκαιότητα κάλυψης των κενών οργανικών θέσεων είναι πιο επείγουσα από ποτέ ενόψει και της επικείμενης συνταξιοδότησης  πολλών εργαζομένων.  Θα πρέπει στο νομοσχέδιο που θα τεθεί προς διαβούλευση να συμπεριληφθεί  διάταξη που να επιτρέπει την προκήρυξη γραπτού διαγωνισμού πρόσληψης δικαστικών υπαλλήλων πριν τη λειτουργία της Σχολής. Η επιλογή αυτή θα επιλύσει το πρόβλημα  έλλειψης προσωπικού και συνάμα θα δώσει χρόνο οργάνωσης της Σχολής με τον βέλτιστο τρόπο. Η μεταγενέστερη επιμόρφωση των νεοπροσληφθέντων δικαστικών υπαλλήλων, έστω και για λιγότερο χρονικό διάστημα, θα εκπληρώσει τον σκοπό της γνώσης.  Όλοι οι υπηρετούντες δικαστικοί υπάλληλοι θα πρέπει υποχρεωτικά να παρακολουθήσουν προγράμματα επιμόρφωσης στη  Σχολή, ανεξαρτήτως των υπηρεσιακών αναγκών, επιπλέον και προς αποφυγή δημιουργίας υπαλλήλων δύο ταχυτήτων.
  3. Η λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος ΟΣΔΔΥ-ΠΠ και η λειτουργία της διαδικτυακής πύλης solon.gov έχουν επιτύχει την ηλεκτρονικοποίηση της ροής της ποινικής και πολιτικής δικογραφίας και την παρακολούθησή της από τους ενδιαφερομένους. Παρ όλα αυτά θα πρέπει να τονιστεί ότι,
  • η συχνή καθυστέρηση στη ροή της Πύλης Ψηφιακών Υπηρεσιών (solon.gov.gr), καθιστά εξαιρετικά δυσχερή  την καθημερινή συναλλαγή με πολίτες και δικηγόρους, γεγονός το οποίο επιβάλλει τη διαρκή αναβάθμιση του συστήματος.
  • Η απομαγνητοφώνηση των πρακτικών θα πρέπει να εφαρμοστεί και στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης.
  • Η ανάγκη της δημιουργίας ηλεκτρονικού αρχείου των πολιτικών δικαστικών αποφάσεων με συνέπεια η έκδοση πιστοποιητικών φερεγγυότητας προς τους πολίτες να γίνετε αυτόματα εφόσον η αναζήτηση γίνετε ηλεκτρονικά και μόνο για το συγκεκριμένο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που αιτείται την έκδοσή του. Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η έκδοση των πιστοποιητικών δεν είναι ηλεκτρονική και μόνο η αποστολή ηλεκτρονικού αιτήματος από τον πολίτη δεν μπορεί να τη χαρακτηρίσει έτσι επειδή η έρευνα γίνεται από τους αρμόδιους υπάλληλους.
  • Αν και με τις τρομερές ελλείψεις προσωπικού κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή φαντάζει δυστυχώς υπεραισιόδοξο, εμείς συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι ο καλύτερος τρόπος είναι η πρόσληψη τεχνικού προσωπικού για τη συντήρηση, την επισκευή και την ασφαλή λειτουργία των δικαστικών καταστημάτων όπως  και του αναγκαίου προσωπικού για την ανάπτυξη και τη συντήρηση των ηλεκτρονικών συστημάτων και της ψηφιακής καταγραφής των πρακτικών. Ένα Υπουργείο που ενδιαφέρεται πραγματικά  για την καλύτερη λειτουργία των Δικαστηρίων θα έπρεπε να πιστεύει το ίδιο.
  1. Αίτημά μας ήταν η κατασκευή νέου δικαστικού μεγάρου ή άλλως η κατασκευή δικαστικού μεγάρου παρακείμενου στο υπάρχον, όπου θα μπορούσε να λειτουργήσει ανεξάρτητα μία εκ των υπηρεσιών. Το δικαστικό μέγαρο Θεσσαλονίκης είναι παλαιό, τα γραφεία εργασίας δεν πληρούν τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφαλείας, με καλώδια να βρίσκονται στο δάπεδο, ο φωτισμός είναι ανεπαρκής και οι λάμπες σπασμένες, οι τουαλέτες τόσο των πολιτών, αλλά και των εργαζομένων, δικαστικών υπαλλήλων και λειτουργών, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν άθλιες, ο συνωστισμός υπαλλήλων σε μικρά γραφεία είναι ανεπίτρεπτος  μετά από τρία χρόνια covid. Δεν πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι τόσο το Ειρηνοδικείο όσο και το Πταισματοδικείο Θεσσαλονίκης δεν έχουν χώρους εργασίας, ότι το Δικαστήριο Ανηλίκων συνεδριάζει σε αίθουσα, η οποία χρησιμοποιείται από την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων, η οποία επίσης δεν έχει χώρους εργασίας. Αυτά είναι λίγα από τα δεδομένα που πρέπει να τεθούν ως προβλήματα προς επίλυση. Η προκηρυχθείσα ανακατασκευή και ο εκσυγχρονισμός του κτηρίου του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να γίνει με όραμα όμοιο ενός σύγχρονου, σύμφωνου με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, δικαστικού μεγάρου, που θα διακρίνεται τόσο για τους «καλαίσθητους, οργανωτικά λειτουργικούς χώρους των εργαζομένων όσο και για την εύκολα προσβάσιμη και γρήγορη εξυπηρέτηση των πολιτών, ακολουθώντας τους κανόνες που επιβάλλει η ψηφιοποιημένη εποχή, ώστε το δικαστικό μέγαρο Θεσσαλονίκης να καταστεί πρότυπο λειτουργίας. Οφείλουμε να τονίσουμε ότι αν η ανακαίνιση του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης αφορά μόνο την αποκατάσταση των εξωτερικών παραθύρων, τα οποία είναι τα μόνα που έχουν αντικατασταθεί, τότε θα είναι αποτυχημένη.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

  1. Με τη δημιουργία της σχολής δικαστικών υπαλλήλων προβάλει η ανάγκη καταγραφής της γνώσης του δικαστικού υπαλλήλου, της δημιουργίας εγχειριδίου γνώσης. Τα οφέλη του εγχειριδίου γνώσης δικαστικών υπαλλήλων είναι η δημιουργία γνώσης, η ανάπτυξη γνώσης (συνδυασμός ρητής και άρρητης γνώσης), ο διαμοιρασμός της γνώσης και η αξιοποίηση αυτής. Θα επιτευχθεί ταχύτητα εξεύρεσης της γνώσης -Λιγότερος χρόνος για τον εντοπισμό της πληροφορίας (ΨΗΦΙΑΚΗ ΓΝΩΣΗ), λιγότερα λάθη-αύξηση της ορθότητας, Διατήρηση της γνώσης, Ανάλωση χρόνου μόνο στη δημιουργία και καταγραφή της νέας γνώσης, Ομοιομορφία διαδικασιών σε όλα τα Δικαστήρια της Ελλάδος, Πρόσβαση στη γνώση από όλους τους Δικαστικούς υπαλλήλους. Πιστεύουμε στην ανάγκη διαρκούς επιμόρφωσης των δικαστικών υπαλλήλων, σε θέματα αιχμής, όπως είναι οι συχνές αλλαγές στους Κώδικες, τα νέα προγράμματα τεχνολογίας και ηλεκτρονικών υπηρεσιών σε πολίτες και δικηγόρους (π.χ. ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, ηλεκτρονική κατάθεση για έκδοση πιστοποιητικών, πληροφορίες πινακίων, πορεία υπόθεσης, κλπ), καθώς και τα προγράμματα Εκπαίδευσης, Ανάπτυξης και Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού.
  2. Δημιουργία onestop shop, στο δικαστικό μέγαρο Θεσσαλονίκης. Ένα γραφείο στο ισόγειο του Μεγάρου, όπου ποικίλες υπηρεσίες, λχ αιτήματα έκδοσης πιστοποιητικού, αντιγράφου απόφασης, απλής πληροφόρησης κλπ θα προσφέρονται στους πολίτες από το συγκεκριμένο γραφείο και όχι από διάφορα μέρη, όπως γίνεται σήμερα. Η ανάπτυξη εσωτερικού λογισμικού προγράμματος θα διαμοίραζε τα αιτήματα στην υπηρεσία και στο τμήμα, στο οποίο έχει κατατεθεί το αίτημα.

Το Δ.Σ. του Σ.Δ.Υ.Θ.

Θεσσαλονίκη, 3 Νοεμβρίου 2022

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here